Előző bejegyzéseimben azzal foglalkoztam, hogy hogyan lehet az órai munkát változatos online házi feladatokkal színesíteni. A házi feladat egyik különleges fajtája, ha fórumozásra kérjük a tanítványainkat. Ezt több féle módon, több célt is szem előtt tartva tehetjük. Hogy hogyan, arról szól ez a post.
A fórum kialakításánál és felépítésénél fogva is arra szolgál, hogy egy adott csoport tagjai a virtuális térben egymás között kommunikálhassanak. Ez a tulajdonsága jó szolgálatot tesz a blended formában bonyolított kuruzusoknál, ugyanis ha a jelenléti órákat ritkábbra tervezzük, mint a heti legalább egy alkalom, akkor szükség van egy „hídra”, amely ezt a köztes időt kitölti. Ilyen „híd” lehet egy fórum.
A fórumba különböző, az anyaggal kapcsolatos kérdéseket, érdekes vitaindító hozzászólásokat tehetünk fel, amelyekre a blended kurzus résztvevőinek a következő óra kezdetéig válaszolniuk kell. Optimális esetben izgalmas, olvasmányos vita alakul ki, amelynek célja a vélemények és végső soron a tudás megosztása. Fontos tudni, hogy egy fórum nem indul be magától. Nagy szerepe van a tutornak a kommunikáció elindításában majd fenntartásában, tehát nem lehet a tanfolyamkísérő fórumozást kizárólag a hallgatókra hagyni.
A blended learning alapú nyelvi kurzusokon a fórum szerepe annyiban változik, hogy véleménymegosztó hely helyett inkább gyakorlóterep, ahol a kurzus résztvevői a tanult idegen nyelven kommunikálhatnak egymással. Ez a lehetőség a chateken is adott, de ott nincs meg az a lehetőség, amelyet egy fórum kínál: a tanár szakértő javítása. Egy fórumon akár minden bejegyzéshez hozzáfűzheti a nyelvtanár a megjegyzéseit, ha szükségesnek gondolja, chatelés közben erre már nincsen idő. Ebben az esetben is nagyon fontos a tanár kommunikációt támogató és építő szerepe, erről a nyelvgyakorló fórumokon sem lehet lemondani.
Utolsó kommentek