Nemrég egy olyan nyelviskola vezetővel beszéltem, aki a tanulás hatékonyságának növeléséhez bátran használ online eszközt is. Arról van szó, hogy a tanulóinak ajánlott egy online szótanuló programot, és arra bíztatta őket, hogy használják. A siker ilyenkor 2 tényezőn múlik.
A hatékonyság 2 sikertényezője:
- Hogy elkezdjék használni, a tanítványoknak el kell fogadniuk azt a tanulási formát, amit egy online eszköz nyújt.
- Hogy egy online eszköz tényleg hatékony legyen a tanulás szempontjából, az kell, hogy rendszeresen használják.
Tapasztalatok
Ahogy ez a nyelviskola vezető elmondta, a szótanuló program fogadtatásával nem volt semmi baj. A tanulók örültek az új dolognak, és el is kezdték használni. A kezdeti lelkesedés azonban a legtöbb diáknál alábbhagyott, vagyis igazából csak egyvalaki volt, aki hosszú távon rendszeresen használta a programot. Ő azonban látványosan maga mögött is hagyta a többieket: fél év után is jól emlékezett olyan szavakra, amiket a többiek már rég elfelejtettek.
A módszer tehát bevált, az elfogadtatásával sincs probléma. Amit meg kell oldani az a RENDSZERESSÉG.
Egy hasonló eset: neten található online feladatgyűjtemények
A rendszeresség problémája jelentkezik egyébként akkor is, ha egy nyelviskola olyan weboldalakat ajánl a tanulóinak, ahol ingyenes online feladatokat tudnak megoldani. Ezeket az interaktív, önjavító feladatokat azért szeretik a tanulók, mert azonnali visszacsatolást kapnak az eredményükről, ami fontos motiváló erő. Mégis, a diákoknak csak egy szűk csoportja gyakorol rendszeresen ilyen feladatokkal. Mi lehet a gond?
Kulcs: a tanár
Az az igazság, hogy egy munkafüzettel ellentétben az online eszközök és az online feladatgyűjtemények tényleg élvezetesebbé tudják tenni a gyakorlást - épp az interaktivitásuk miatt. Mindez azonban nem ér semmit tanár nélkül. Mert a tanulók irányítás nélkül elbizonytalanodnak. Egy online feladatgyűjteményben például csak egy halom feladatot találnak, de nem tudják, hogy éppen melyik feladatokra lenne szükségük igazán. És egy idő után a bőség inkább frusztrál, és így szépen elmarad a gyakorlás is. Emellett pedig a diákok el is lustulnak, ha nincsenek követelmények. Csak nagyon kevesen képesek a kitartásra, ha magukra vannak hagyva. Vagyis ahhoz, hogy rendszeres legyen, a gyakorlásnak is kell, hogy legyen tétje.
Egy lehetséges megoldás: "blended" szemlélet
Ha az online eszközöket és az online feladatokat a nyelviskola nem lehetőségként ajánlja, hanem beépíti a tanfolyamokba, akkor továbbra is a tanárok kezében marad az irányítás, aminek (tapasztalatból mondom) a tanulók örülni fognak. A "beépítés" itt azt jelenti, hogy a tanár mondja meg, hogy pontosan mit gyakoroljon online a diák, és emellett ellenőrzi, számonkéri a gyakorlás eredményét. Ilyenkor tehát elkerülhető a rendszeresség két akadályozó tényezője: a diákban nem alakul ki frusztráció és van tétje a gyakorlásának. A "blended" szemlélettel, vagyis az online gyakorlási lehetőségek tanári kontrolljával tehát elérhető a rendszeresség, vagyis növelhető a tanulás hatékonysága.
Utolsó kommentek