Csősz Ildikó közel 15 éve tanít angol nyelvet, 4-5 évig nyelvtanár trénerként is dolgozott. Nyelviskolája idén lesz 5 éves. Az egyszemélyesként indult cég mára 8-10 fős tanári gárdává bővült, amely mellett óraadók is dolgoznak. Az OktaTárs Nyelvstúdió (http://www.oktatars.hu/) fejlődésében most egy újabb lépcsőfokhoz ért. Idén ősszel blended learning tanfolyamokat is elindítanak. Ildikót a várakozásokról és a bevezetésről kérdeztük.
Miért döntöttél úgy, hogy blended learning tanfolyamokat indítotok?
Nagyon régóta gondolkodtam rajta, hogyan lehet a tanulók otthoni tanulását segíteni, kicsit jobban motiválni, kicsit jobban szervezni, rendszerezni. A szóbeli kommunikáció fejlesztése a nyelvórán történik, de a többi készséget lehet otthon is fejleszteni. A blended learning ötlete már 3-4 éve megfogalmazódott bennem, azért is, mert kevesebb a pénze a tanulóknak, kevesebb az az idő, amit az órán tudnak eltölteni, és vannak tanulók, akik az idejüket otthon rá tudják szánni a nyelvtanulásra, de a kevesebb pénz miatt nem tudnak annyi kontakt órát venni. És erre tökéletes megoldás a blended learning.
Akkor már régebben elkezdtétek?
Nagyjából 1 éve kezdtük el azt, hogy a tanulók e-mailben küldték nekünk a házi feladatokat, amelyeket korrektúrával kijavítva visszaküldtünk. Ez a módszer hatékonynak bizonyult, de nem volt mögöttünk egy olyan technikai háttér, lehetőség, ami lehetővé teszi, hogy ez széles körben és más típusú feladatokra is igaz lehessen. Ez az e-mailes küldözgetés kicsit körülményes volt, viszont a nyelvoktató rendszer, amivel most elkezdtünk dolgozni, óriási segítség.
Példák blended learningre
Mondanál néhány konkrét példát, hogy mihez jó a blended forma?
Például vizsgaelőkészítő csoportoknál, amikor rengeteg tesztet kell írniuk a diákoknak. Most ezeket, sőt a próbavizsgákat is megoldhatják online. Az azonnali visszajelzés nagyon jó a gyakorláshoz, és nekünk sem kell kézzel javítani, csak a fogalmazásokat. Tehát ez egy tökéletes megoldása arra, hogy hogyan tudjuk kiterjeszteni az órai időt, és hogyan tud ez hatékonyan átmenni otthoni tanulássá.
Az írásbeli szintfelmérést is megkönnyíti a rendszer, mert a diák otthon is megoldhatja, illetve nincs szükség tanár jelenlétére. A szabad feladatokon kívül (pl. fogalmazás) javítást és értékelést is elvégzi maga a rendszer, így ez nem csak hatékony, de költségkímélő megoldás is.
Vagy említhetném az intenzív, bentlakásos tanfolyamokat. Ezek eddig nem működtek olyan jól nálunk. Maga a tanfolyam igen, de 2 kurzus között nem tudtuk megtartani, amit megtanultak, pedig a konszolidáció nagyon fontos. Ez viszont az otthoni tanulás feladata. Most ehhez is megoldást látok a blended formában.
Több elképzelésed is van…
Igen, 4 féle koncepció van. Van a "sima" távoktatás. Ez azt jelenti, hogy távoktatási csomagokat készítünk, és a diák havonta kapja a feladatokat. B1-től felfelé fogjuk ezt ajánlani, C1-ig. Erre nemcsak a Magyarországon élők jelentkezhetnek, piaci szempontból tehát elég tág rétegnek szól.
A másik variáció szintén távoktatás, de live-online órákkal kombinálva. Ezek 1-2 fős órák lesznek.
A harmadik maga a blended learning, a kombinált nyelvtanulás, ami a nyelviskolai oktatás és az online távoktatás kombinációját jelenti. Vagyis a diák bejár az órákra, de a házi feladatokat nem papíron, vagy nemcsak papíron végzi, hanem online is. Ebbe beleillik egyébként a live-online forma is úgy, hogy a diák például havonta vesz 1-1 live-online órát is a tanárától, ha valamilyen problémája van.
A negyedik, amit kitaláltunk azok a bentlakásos, szuper-, hiperintenzív tanfolyamok, tehát internzív nyelvtanfolyamok, vagy hétvégék, vagy több hetes nyelvtanfolyamok távoktatással kombinálva.
Mikor indultok?
Most szeptember 15-én indulnak a nyelvtanfolyamok, és akkor indulunk a többi online formával is. Ez egy folyamatos fejlődés lesz, ezt a szemesztert inkább egy kísérleti stádiumnak gondolom. Ezért is nem kérünk érte pénzt, de a későbbiekben sem fogunk valószínűleg. A diákoktól is visszajelzéseket kérünk majd, ahogy a hagyományos tanfolyamoknál is. Azt gondolom, hogy ebből profi blended learning a 2. félévtől lesz. Egy fél év biztosan kell, hogy kiforrjon, hogy tényleg jól működjön.
Fiataloktól a 60-as korosztályig
Mennyire fogékonyak erre a tanulók?
Azok érdeklődhetnek, akikhez közel áll a számítógép, vagy sokat dolgoznak gép előtt. És ez ma már elég jelentős létszám, főleg a fiatalabb korosztályban, de idősebbek is érdeklődnek, most is van például egy 60 év körüli hölgy, aki jelentkezett. Volt egyébként egy rövid tesztidőszak is nálunk, és a diákok nagyon lelkesek. Szerintem egyre nagyobb teret fog hódítani ez a kombinált tanulás.
Miért gondolod ezt?
Mert itt az otthoni gyakorlásnál rögtön van visszajelzés, nem kell megvárni a tanár javítását. És ez motiváló erő lehet. Azoknak is, akik eddig nem szerették a házi feladatokat. A papír alapút lehet, hogy nem vette elő a munkahelyén, de most két munka között megold 2 feladatot. És így rendszerezettebb is a tanulás, mert sokszor érzem azt, hogy a diákok elvesznek a sok papírban, hova teszem, hogy rendezem, elveszítettem, itt nem tudja elhagyni.
Mennyibe kerül majd a tanulónak a blended learning?
Árban nem fog a tanulóknak többe kerülni, mert a tanfolyamok árába ezt belekalkuláljuk, legalábbis a lakossági csoportos tanfolyamoknál. Az egyéni tanfolyamoknál egy kedvezőbb árat kapnak a sima távoktatás alapárához képest, és a vállalati tanfolyamoknál olyan 40-50%-os kedvezményt kapnak majd a diákok. Gondolunk a kipróbálásra is, minden érdeklődő 3 nap ingyenes hozzáférést kap nálunk.
Rásegítve a nyelviskola marketingjére
Hogyan hirdetitek a blended learninget?
Úgy ahogy eddig a tanfolyamokat. A sima távoktatást azt máshogy kell majd hirdetni, ott internetes hirdetések is szóba jönnek, egyelőre ingyenesek. A blended learning pont azért jó, mert mindkét oldalról megközelíthető: aki tanfolyamra jelentkezik, annak ajánlhatjuk a blended learninget. Aki távoktatásra jelentkezik és helyben lakik, annak fel lehet ajánlani a tanfolyamainkat, hogy így tudja kombinálni a kettőt, és ez anyagilag és hatékonyságban is jó. Így a távoktatással tanulók egy részét be tudjuk hozni a nyelviskolába.
Akkor így több tanulóra számítasz?
Mivel a diákokban egyre nagyobb az igény, hogy online és interneten keresztül is tudjanak tanulni, ezért amióta mi így hirdetjük magunkat, úgy gondolom, hogy több jelentkezőnk van. Vagyis visszafelé is működik a dolog. Az online forma segít rá a nyelviskola marketingjére. A nyelviskolában tanuló lehet, hogy pont azért nem más nyelviskolába megy el, mert itt kap távoktatási lehetőséget is, akár ingyen, vagy minimális összegért.
Az interjú második részében Ildikó a bevezetés gyakorlati oldaláról mesél. Elárulja, mikre kell gondolni az előkészülés során, hogyan készítenek feladatokat, és hogyan használják fel őket az oktatásban, valamint beszél majd arról is, hogyan fogadták a nyelviskolája tanárai a blended learninget.
Az interjú 2. részét itt olvashatja.
Utolsó kommentek