Már többször szóba került, hogy a blended learning kurzusok sikerét vagy sikertelenségében illetően döntő szerepe van a munkánkat támogató nyelvoktató rendszernek, amelyet használunk. Egy korábbi begjegyzésben részletesen leírtam, milyen egy nyelvtanár szemszögéből az optimális online nyelvoktató rendszer. Többször írtam már arról is, hogyan lehet egy ilyen rendszert a házi feladatok online megoldatására használni, most pedig arról írok egy konkrét példán keresztül, hogyan lehet egy ilyen rendszert úgy használni, hogy mint egy híd, összekösse egymással a hagyományos jelenléti órákat.
Mit jelent az online óraelőkészítés?
A házi feladatok online megoldása mint lehetőség nem az egyetlen módja a jelenléti órák online kiegészítésének, hiszen egy nyelvoktató rendszer az egyes órák anyagának előkészítésére is jól használható.
A hallott szövegértés vagy olvasott szövegértés feladatokat általában elő szoktuk készíteni. Ez az előkészítés hagyományosan az órán zajlik és magába foglalja például a szöveg megértéséhez szükséges, korábban már tanult nyelvtani anyagok vagy szókincs aktiválását, átismétlését. Ha ezt a lépést az online rendszerben készítjük elő, akkor az órán lerövidül az szöveghallgatás / szövegolvasás előkészítéséhez szükséges idő.
Hogyan tehetjük ezt meg?
Például úgy, hogy a nyelvoktató rendszerünkbe olyan feladatokat készítünk, amelyek a tanulóinkat asszociációs játékra hívják fel. Megadhatunk egy címet, egy képet, egy zenerészletet vagy egy szófelhőt -- a forma lehet változatos, viszont az fontos, hogy kapcsolódjon az órán feldolgozandó anyag témájához. A tanulóknak nincs más dolga, mint a feladat (vagy feladatok) szövegdobozába beírni azokat a szavakat vagy kifejezéseket, amelyek az adott címről, képről stb. eszébe jutnak. Ezután a tanár megnézi ezeket a feladatokat és a legjobb, legtalálóbb asszociációkat (vagy akár mindet - ez az anyag bőségétől függ) kiírja például egy fóliára, amit a jelenléti óra kezdetén feltéve az írásvetítőre kezdi - illetve folytatja - az anyag előkészítését.
Utolsó kommentek