Anita az előző bejegyzésben a "blended" szemléletet úgy írta le, mint az online gyakorlás tanári kontrollját. Ebben a bejegyzésben most arról olvashat, hogyan valósítható meg ez a gyakorlatban, vagyis milyen eszközre van szükség a blended learning tanfolyamokhoz.
Nézzük először sorban, hogy tanárként melyek azok az igények, amelyeket az online tanulási környezet ellenére sem szeretnénk feladni.
Online is
- szeretném ugyanolyan egyszerűen és gond nélkül elkészíteni a kiegészítő feladatokat, mintha word-del dolgoznék.
- szeretném az elkészített feladataimat könnyedén megtalálni, ugyanúgy, mint a számítógépem könyvtáraiban.
- szeretném a gyakorlatokat kiosztani a tanulóknak úgy, hogy az nekem ne jelentsen extra munkát, mint ahogy például 15 e-mail személyre szabott elküldése.
- szeretném minél egyszerűbben, de ugyanakkor hatékonyan ellenőrizni a tanítványaim feladatait, és szeretném követni az előrehaladásukat is.
Miket kell tudnia egy blended learninghez használt eszköznek?
Szükség van tehát egy olyan eszközre, amelyik mindezt lehetővé teszi.
- Lehessen vele interaktív (önjavító) feladatokat készíteni, s ezeket egy feladatbankban úgy tárolni, hogy bármikor könnyedén elő lehessen hívni őket.
- Egy feladatbankból a különböző tanfolyami csoportoknak feladatokat is lehessen válogatni, mégpedig az alapján, hogy éppen hol jár az adott csoport az anyagban.
- Az eszköz támogassa azt is, hogy a feladatok kiosztását kontrollálni tudjuk, vagyis a segítségével ki tudjuk egy adott csoportnak osztani az aktuális házikat, és emellett pontosan lássuk minden csoportnál, hogy eddig milyen feladatokat kapott már (hol tart).
- Sokat segít a blended formában zajló kurzusoknál, ha könnyen és gyorsan tudjuk a tanulók munkáját ellenőrizni, és így például már az óránk előtt meg tudjuk nézni, hogy mindenki elkészítette-e a házit. A tanulási folyamat optimális támogatásához tehát látnunk kell a tanulók feladatmegoldásait, az általuk elkövetett hibákat, és a csoportok előrehaladását is. Vagyis a szükséges eszköznek rendelkeznie kell egy olyan funkcióval, amelyik a feladatok javítását írott, valamint statisztika formájában is tárolja, és ezek az adatok bármikor visszanézhetők.
Azokat az eszközöket, amelyek a fenti funkciók mindegyikével rendelkeznek, és nincs szükség külön programokra (például a feladatkészítéshez), online nyelvoktató rendszereknek nevezik. Egy ilyen rendszer választásakor érdemes megnézni, hogy teljesíti-e a blended learninggel szemben támasztott összes fent leírt igényt, hogy ne kelljen mellé még egy-két plusz eszközt beszerezni és használni.
Ennyit a blended learning oktatás technikai oldaláról. A következő bejegyzésben a blended learninget már szakmai szempontból vizsgáljuk, ott majd arról olvashat, hogy hogyan egészíthet ki egy hagyományos tanfolyamot úgy, hogy az blended formájú tanfolyam legyen.
Utolsó kommentek