A blended learning indítás első szakaszában (amiről az előző bejegyzés szólt) a tervezésé a főszerep. Ha túl vagyunk a tervezésnek ezen a fázisán, akkor be kell szereznünk a megfelelő eszközt is a blended learning tanfolyamokhoz. Hogy milyen szempontok alapján érdemes kiválasztani a megfelelő nyelvoktató rendszert, egy korábbi bejegyzésben már írtam: itt tudja elolvasni.
Ezután sor kerülhet a munka megszervezésére. Ehhez is van néhány fontos szempont, amit érdemes figyelembe venni, ha sikeres bevezetést szeretnénk. Lássuk ezekből a legfontosabbakat!
Kell egy felelős!
Mindenképpen jó, ha kiválasztjuk azt a személyt a nyelviskolánkon belül, aki felelős lesz a blended learning tanfolyamokért, aki koordinálja majd a vele kapcsolatos feladatokat. Ha nekünk magunknak nincs időnk erre, akkor delegáljuk a feladatot, lehetőleg olyanra, aki szívesen elvállalja és nem csak kényszerből, a 122. feladataként. Fontos, hogy a megfelelő embert válasszuk ki, mert ő lesz a dolog lelke.
Tisztázzuk a felelőssel, hogy mit is várunk tőle, mik lesznek a feladatai. Például, hogy rendszeresen foglalkoznia kell majd ezzel, meg kell tanulnia a nyelvoktató rendszer működtetését és ügyelnie kell rá, hogy mindenki, aki ezt használni fogja, jól boldoguljon vele. Ezenkívül irányítania és ellenőriznie is kell majd a feladatkészítési munkát.
Mivel ő fog a legtöbbet foglalkozni a témával, ezért próbáljunk minél nagyobb szabadságot adni neki az ötletelésben, és a kisebb-nagyobb döntésekben is (legyen ez munkaszervezéssel, vagy akár általánosan a blended tanfolyamokkal kapcsolatos). Figyeljük meg, hogy sokkal több és jobb ötletet fog így "szállítani", és maga a bevezetési periódus is gördülékenyebb lesz, mivel a magáénak érzi a megvalósítását. Kérjük meg, hogy rendszeresen számoljon be nekünk, és bennünket is vonjon be alkalmanként az ötletelésbe.
Állítsuk össze a csapatot!
A blended learning megvalósítására egy csapatot kell összeállítanunk, amihez azonban először is látnunk kell, milyen feladatok lehetnek a megvalósítás során.
Minimálisan az alábbi feladatokkal számolhatunk:
- Online feladatok készítése.
- Online feladatok kiosztása a tanulóknak.
1. Feladatkészítő bármelyik tanár lehet a nyelviskolán belül.
2. Akik az aktuális online házit kiosztják a tanulóknak, ideális esetben a blended tanfolyamokat tartó tanárok. (Akik persze lehetnek feladatkészítők is.) Ha esetleg nem mindenki vállalja be közülük a feladatkiosztást, akkor ki kell jelölnünk valakit, akit a tanfolyamot tartó tanár értesít az órája után, hogy milyen házit kell a csoportjának kiosztani.
Néhány tanács feladatkészítéshez
Az aktuálisan használt tankönyvek alapján készítsük a feladatokat!
A különböző nyelvi kurzusoknál általában nem azonos tankönyvekből dolgoznak a tanárok, de ez a feladatkészítésnél nem probléma. A feladatkészítéssel megbízott kolléga vagy kollégák ismerik az aktuálisan használt tankönyveket, melyek leckéi alapján kidolgozhatók adott órákhoz az aktuális házi feladatok illetve kiegészítő anyagok. Ha időközben másik könyvre vált a nyelviskola, az sem probléma, hiszen ha a téma azonos, akkor a kiegészítő anyag vagy a házi feladat is lehet azonos. A feladatok csoportosítását, ha több könyvhöz is készülnek feladatok, átgondoltan kell megoldani, ezzel kapcsolatban nekem is lenne egy tanácsom ....
Használjunk közös jelzéseket a feladatkészítéskor!
Ha mielőtt nekifogunk a feldatakészítésnek kitalálunk egy közös jelzésrendszert (kódrendszert) a feladatok jelölésére, akkor mind a feladatkészítők munkáját, mind a feladatkiosztók munkáját megkönnyíthetjük. Egy kód lehet pl. ilyen: tankönyv neve_szint_lecke száma_nyelvtani anyagrész stb.
Ha a megfelelő és előre kitalált jelzésekkel látjuk el a feladatot a készítésekor (ilyen nevet vagy leírást adunk neki), akkor saját magunknak és más nyelvtanároknak is jól látszik majd, melyik tankönyvhöz, melyik szinthez, melyik nyelvtani részhez stb. készítettük a feladatot. Így egyszerűbb a tanárok között a munka megosztása is, hiszen így ugyanahhoz a leckéhez is gyárthatnak feladatot, vagyis gyorsabban haladhat a munka.
Másrészről pedig a házik kiosztásánál is sokkal egyszerűbb lesz a jelzések alapján a megfelelő feladatok kiválasztása a csoportnak.
Döntsük el, hány feladatból álljon az online házi!
Érdemes meghatározni, hogy hány online feladat készüljön egy órához háziként. Így nem esünk abba a hibába, hogy egy anyagrészhez túl sok feladat készül (ami persze nem is akkora hiba), a másikhoz viszont nagyon kevés. Gondoljuk el, hogy mennyi időt töltsenek a tanulók a házi feladattal és ennek megfelelően döntsünk a feladatszámról.
A feladatkészítés épüljön be a mindennapokba!
A feladatkészítés hatékonyságának titka, hogy rendszeresen foglalkozzanak vele a tanárok. A kellő rutint is így sajátítják el az elején, de ez a későbbiekben is fontos. Például dolgozhatnak 1-2 hétre előre úgy, hogy minden héten elkészítik a meghatározott számú feladatot az 1-2 héttel későbbi órához. Így előre dolgozva tartalék is lesz, hogy ha esetleg valami váratlan történne, akkor se maradjon a csoport házi nélkül.
Utolsó kommentek